a tribute to KYOTO (2003)

 

HOMO REMAN(ufacturensis)

 

 

HOMO REMAN (ufacturensis) by Menny Olinger & Roll Weiland

" ReMaTec 2003 " in Amsterdam from 15-17 June 2003 the soundplastic was exposed at the RAI Exhibition Centre

 

With this title of their sound plastic, the artists Menny Olinger and Roll Weiland intent to link Remanufacturing with the KYOTO agreement on global warming.

Remanufacturing which is the ultimate form of recycling or which gives old products a second life are contributing significantly to the sustainable environment . Remanufacturing which saves energy and raw material makes a significant contribution to the reduction of pollution and global warming.

This sound plastic is made of the old material which is used in Remanufacturing automotive components , such as brakes, steering racks, electrical starters, transmissions etc.

An other interesting side of this sound plastic is the fact that it is interactive! If a person moves close enough to it, it will produce sounds like sea-noise and singing seagulls. By moving the hand closer to the Globe it will produce other sounds like whalesong.

The overall result is that the observer becomes part of a whole scenario or environment: he or she will realise that nothing is more precious and valuable then our Earth, because it constantly gives new life which must be preserved for all the times.


 

Artikelauszug erschienen im "Luxemburger Wort" Juni 2003

 

Eine Luxemburger “Klang Skulptur” in Amsterdam

Eine Gemeinschaftsarbeit von Menny Olinger und Roll Weiland


(l.w.) Auf der internationalen “ReMaTec”- Ausstellung in Amsterdam kamen zwei Luxemburger Künstler zu einer seltenen Ehre: die Organisatoren hatten die “Sound Plastic”, eine Gemeinschaftsarbeit von Menny Olinger und Roll Weiland, selektionniert, um sie während der zweitägigen Ausstellung (15. bis 17. Juni) im Hauptempfangsraum der Ausstellungshalle Nr.8 des RMT- Zentrums aufzustellen.

Die ReMaTec ist ein internationales Forum der Wiederaufarbeitung von Altmaterial der Automobilindustrie, das damit einen bedeutenden Beitrag zu einem nachhaltigen Umweltschutz leisten möchte.

Mit ihrer originellen “HOMO REMAN(ufacturensis), einem Beitrag zu KYOTO”, wollen beide Künstler eine ideelle Verbindung zu dem “KYOTO”- Abkommen über Klimaerhitzung herstellen. Verwendet haben sie dabei Altmatrial wie Bremsvorrichtungen, Lenkstangen, elektronische Anlasser, Wechselbetriebe usw. Ein
eingebauter Globus erlaubt einen interaktiven Effekt. In der Tat, nähert sich der Betrachter dem Kunstobjekt, entstehen Klänge (Meergeräusche, Seemöven-Geschrei, Walgesänge). Der Betrachter wird so zu einem Teil des Umfeldszenarios.

Die Plastik fand während der Ausstellung ein breites Echo bei den Besuchern. Eine schöne Referenz für die Künstler Menny Olinger und Roll Weiland, deren neukonzeptionelles Kunstschaffen in Amsterdam grossen Anklang fand.


 

homo

 

homo

 

back to gallery

 

 

 references

philosophy

about

projects

contact

download

home